onsdag 2. august 2017

Månedsoppsummering juli

Juli har vært en overraskende måned. Jeg starten måneden på ferie, og 4. juli fikk jeg nøkkelen til ny leilighet. Pakking, flytting, oppussing og utpakking har tatt mye tid denne måneden, og jeg hadde derfor ikke regnet med det skulle bli mye tid til lesing.

I stedet har juli vært årets mest produktive lesemåned. Jeg har fullført 13 bøker. Det er riktignok én mindre enn i januar, men i rene sidetall har juli slått alle andre måneder ned i støvlene. Fokuset var å fullføre alt jeg hadde begynt på i juni, og det har jeg nesten klart. Det eneste unntaket er ei bok med myter fra Mesopotamia, men den var uansett et prosjekt for året totalt, ikke for juli.

Her er det jeg har lest/hørt:

  • Ryszard Kapuscinski - Shah of Shahs  
  • Moshin Hamid - Exit West 
  • Linda Eide - Oppdrag Mottro  (lyd)
  • Nnedi Okorafor - Binti 
  • Victoria Durnak - Senteret 
  • Madeleine Thien - Do Not Say We Have Nothing 
  • Ransom Riggs - Miss Peregrine's Home for Peculiar Children (lyd)
  • Claire-Louise Bennett - Pond 
  • Sarah Moss - The Tidal Zone 
  • Mary Beard - SPQR: A history of ancient Rome 
  • Paula Hawkins - Girl on the Train (lyd)
  • Jenny Diski - In Gratitude 
  • Patrick Rothfuss - The Name of the Wind

Fire menn og ni kvinner.
Tre lydbøker, ni paperbacks og en på Kindle (!).
To fantasy, en sci-fi, fire non-fiction, en krim-ish sak, fire andre romaner og en samling korttekster.
Elleve på engelsk, to på norsk.

Tretten bøker er for mange til at jeg vil skrive om alle her, planen er at flere av bøkene vil dukke opp i andre innlegg fremover. Månedens beste tror jeg har vært Pond, men konkurransen har vært hard. Månedens dårligste var helt klart Girl on the Train. Jeg kjedet meg sånn at jeg måtte skru opp tempoet på lydboka til smurfenivå for å komme til slutten raskere. Bare for å oppdage at jeg hadde hatt rett hele tida, og at tvisten på slutten derfor knapt kunne kalles en tvist.

Måloppnåelse

Jeg har i løpet av måneden passert 70 bøker lest i år. Målet om 80 er med andre ord barnemat, og slik det ser ut nå, vil det fremdeles være barnemat å oppgradere det til 100. Noe jeg ikke har tenkt å gjøre.

The Name of the Wind, Do Not Say We Have Nothing og Shah of Shas sto i bokhylla da året startet, så tre nye kryss for det. Tviler på at jeg kommer i mål med 40 i løpet av året her, spesielt med norsk bokhøst og nyfunnet Booker-feber. Men tross alt er 18 allerede bedre enn det har vært de siste årene. Og det bør i hvert fall være mulig å komme til 30.

Senteret er norsk 2017 bok, så ett nytt kryss der. 11 norske bøker i løpet av høsten er fullt overkommelig. 1001-lesing har imidlertid blitt fullstendig nedprioritert i år, og kommer sannsynligvis fremdeles til å være det resten av året. 10 diktsamlinger skal jeg imidlertid greie. Fem måneder på å fullføre to skal ikke by på problemer.

Både The Name of the Wind og SPQR er over 500 sider, så to nye kryss der, og denne gangen for bøker jeg har lest - ikke lyttet til. Juli er ikke biosirkelrunde, derav ingen nye kryss der, men er i gang med augusts valg, så der er jeg helt i rute.

Da ser tallene etter juli slik ut:

  • 70/80 bøker
  • 18/40 bøker som sto i hylla per 1/1-17
  • 9/20 norske bøker utgitt i 2017
  • 0/12 bøker på 1001-lista
  • 8/10 diktsamlinger
  • 4/5 bøker over 500 sider
  • 3/6 biografier til Ingalills biosirkel

6 kommentarer:

  1. Liker at lesingen har gått betre enn du hadde trudd på forhånd, og lesing midt i flytting er ikkje lett å få tid til. Det er så mykje anna som skulle vore gjort :-) Booker-feberen har spredd seg dette året og det er eg glad for. Eg har klart å smitte ei eg kjøper bøker av :-D

    30 OTS burde ikkje vera eit problem, du er jo over halvveis. Eg låner så mykje bøker at eg trur ikkje eg kjem til 15...

    God leseaugust!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg synes ofte jeg blir mye mer effektiv når jeg har mye å gjøre. Er jeg travel, prioriterer jeg tid til å lese for å slappe av. Har jeg mye tid, er det mye lettere å surre den vekk. Dessuten hjelper det med nesten to timer pendling hver dag, og det blir jo også mer lesetid når all tid hjemme plutselig er alenetid.

      Egentlig burde ikke 40 OTS være noe problem heller, hadde det ikke vært for norsk bokhøst og Booker, som nødvendigvis ikke står i hyllene fra før. Målet er å få til en form for balanse.

      Slett
    2. Så klart hjelper to timer pendling (tar du toget?), eg går 10-15 min så er eg på jobb så det blir ikkje for mykje lydbok på den stunda :-P

      Eg leser nok og meir etter eg flytta, men ser desto meir på serier også for nå er det eg som styrer TV-en :-)

      Balanse er målet, og eg vil helst ikkje tenke på kor mange uleste bøker eg har i hyllene... Samstundes er eg glad for biblioteket for det hadde blitt superdyrt om eg skulle kjøpt alle bøkene eg leser.

      Slett
    3. Jepp, biblioteket er flott. Jeg må lære meg og bruke det mer og shoppe mindre.

      Jeg tar først buss i 10-15 minutter, så tog i 25. På bussen kan jeg ikke lese, så der hører jeg lydbok. Så kommer det litt an på bøkene jeg leser om jeg fortsetter med lydbok på toget eller går over til papir. Blir gjerne den som engasjerer mest. Hjem igjen blir det ofte lydbok hele veien fordi det som regel er ståplass på toget.

      Slett
  2. Hva synes du om Shah of Shahs? Jeg har to bøker av Ryszard Kapuscinski som jeg lenge har tenkt at jeg må få lest, men siden jeg vet sånn ca ingenting om han eller bøkene hans annet enn at de virket interessante da jeg kjøpte dem har jeg ikke blitt engasjert nok til å finne dem frem.

    Og hva synes du om Miss Peregrine? Husker jeg likte første boken, men da neste kom ut hadde jeg glemt så mye at jeg fikk meg ikke til å fortsette på serien. Føler jeg måtte lest første bok på nytt først. Kanskje jeg nå kan jukse og se filmen før jeg fortsetter med bøkene.

    Veldig imponert over at du har kommet deg gjennom SPQR. Har et mål om det jeg også, men den ser så svær og tung ut at jeg ikke har orker å begynne å tenke på å åpne den. Godt mulig den egentlig er lett og spennende og lest på et blunk, men det er ikke helt det jeg ser for meg. Men jeg har jo lyst på kunnskapen i boken så da må jeg nesten gidde å begynne på den.

    The Tidal Zone tror jeg at jeg tippet til Booker et år, hvis ikke jeg husker helt feil. Greit at den ikke kom med eller hadde den passet på longlist? Thien sin bok tippet jeg også, men den kom jo med. Begynte på den det året den var nominert (i fjor? det går litt i ball..) men likte den såpass lite at jeg falt av tidlig.

    Pond har jeg liggende, Rothfuss har jeg liggende, Hamid har jeg lest (som du vet). Begynner å bli litt misunnelig på alt du får lest.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg likte Shah of Shas, ga den fire goodreads-stjerner. Plukket den ut av hylla fordi jeg trodde det var en biografi og tenkte bruke den til biorunden, men der tok jeg feil. I stedet handlet det om den islamske revulosjonen i Iran, men ikke fortalt som en "vanlig" dokumentarbok. Den er veldig anekdotisk og tar utgangspunkt i bilder og enkeltintervjuer, men Kapuscinski tenker videre og generaliserer - ikke bare om denne revulosjonen, men om revulosjoner generelt. Jeg likte skrivemåten og syntes det var veldig interessant. Så lenge man takler å lese bastante påstander om hvordan verden henger sammen - og ta dem for det de er: nemlig påstander.

      Miss Peregrine hørte jeg som lydbok, og synes den var helt grei. Irriterte meg over den amerikanske innleseren som leste dialog med overdrevne og karikerte aksenter, noe som fikk alle som bodde på den øya til å høres ut som idioter.

      SPQR var veldig interessant. Jeg har ikke lest noe særlig om romersk historie før, og dette var et veldig godt sted å begynne. Første kapittelet var litt rotete og hoppet rundt en del, resten var veldig enkelt å følge. Jeg brukte omtrent tre måneder på å komme gjennom den fordi jeg leste i små porsjoner mellom alt annet jeg leste. Og leste store deler av den i senga om kvelden, så fikk sjelden lest mer enn 10-20 sider om gangen før jeg sovnet. Beard skriver bra, så den er ikke veldig tung å lese, men det er mye fakta i form av navn og årstall, og den type bøker leser jeg best i små bolker - i hvert fall om jeg vil huske noe av det.

      The Tidal Zone var bra. Jeg likte begynnelsen, så begynte jeg å bli litt lei rundt etter rundt 100 sider fordi jeg følte det begynte å bli repetetivt, men da endret det seg og jeg var med igjen. Ser imidlertid for meg at dette kan være en enda sterkere bok å lese når man har barn.

      Rothfuss var god underholdning, om enn litt treg i starten. Pond tror jeg er en enten eller bok. Enten elsker du den, eller så kjeder du deg.

      Slett