torsdag 3. august 2017

Kort om Booker: Moshin Hamid - Exit West

Tittel: Exit West
Sjanger: Roman
Forlag: Hamish Hamilton
Utgitt: 2017
Sidetall: 240 s.
Kilde: Kjøpt selv (Kindle)
Språk: Engelsk

Jeg har lenge vært fascinert av de andre bloggerne som hver høst er oppslukt av Man Booker-prisen, men jeg har alltid forholdt meg til prisen fra sidelinjen. Helt til jeg i år plutselig ble superengasjert da langlisten ble publisert, og kastet meg rundt og begynte med en gang.

Exit West handler om Saeed og Nadia som starter et kjærlighetsforhold i en ikke navngitt by der en ulmende konflikt i starten av boka snart utvikler seg til å bli full krig. De to bestemmer seg for å flykte, og som flaks er har det plutselig begynt å dukke opp magiske dører rundt om kring i verden som leder til andre steder på kloden. Saeed og Nadia betaler for passasje gjennom en av disse, og havner i første omgang på Mykonos.

Av alle bøkene på langlista er dette den jeg hadde hørt mest om på forhånd. På YouTube har jeg sett mange svært begeistrede omtaler, noe som hadde vekket nysgjerrigheten min. Jeg var imidlertid usikker på om dette var ei bok etter min smak, og det er jeg forsåvidt fremdeles.

I starten av boka var jeg begeistret. Jeg likte skildringen av forholdet mellom Saeed og Nadia og av den stadig mer tilspissede situasjonen i byen de bodde i. Språket føltes nesten hypnotisk med eviglange setninger oppdelt med kommaer, og sidene fløy unna. Men for meg sier det helt stopp når de magiske dørene dukker opp. For en som leser mye fantasy og science fiction, burde kanskje ikke et lett innslag av magisk realisme virke avskrekkende, men det gjør det altså. Og akkurat det er generelt, det gjelder ikke bare denne boka.

I Exit West føltes de magiske dørene mest av alt som en lettvint gimmick som økte hastigheten på alt. Menneskene forflytter seg for motstandsløst rundt omkring og reaksjonene fra samfunnet rundt tvinges ved dette til eskalere og deskalere for raskt. Jeg farer gjennom teksten uten tid til å reflektere eller reagere på det som skjer. Jeg synes rett og slett at boka er altfor kort, her rekker Hamid knapt å pirke i overflaten.

Sannsynligvis er den aktuelle problematikken boka berører en stor del av forklaringen på hvorfor den er med på årets langliste. I mine øyne er Exit West imidlertid langt mer vellyket som en kjærlighetshistorie mellom to unge mennesker enn som ei bok som gir stemme til mennesker på flukt. Dessverre gjør det den også langt mer forglemmelig.

7 kommentarer:

  1. Kan ikke egentlig si så mye annet enn at jeg er helt enig. Ser Ingalill likte boken litt bedre og at Stine foreløpig liker den, så det blir spennende å høre hva de så i den. Håper for øvrig du fortsetter å være bookerentusiast i år tross en mindre genial første bok ut.

    SvarSlett
    Svar
    1. Noen ganger når jeg leser populære bøker og ikke liker dem, lurer jeg på hva jeg har misforstått. Hva er det andre ser i dem som jeg ikke ser? Akkurat med Exit West føler jeg at mye av grunnen til at jeg ikke plasserer den høyere enn helt midt på treet handler om personlig smak. Jeg er ikke glad i magiske elementer i realistiske bøker, for meg er det stort sett en dealbreaker.

      Og jeg kommer til å fortsette, skal i hvert fall lese de fem jeg til nå har kjøpt. Kommer også til å lese flere av dem etter hvert, så får vi se på timingen i forhold til kortliste og prisutdeling.

      Slett
    2. Det er mulig det er personlig smak for min del også, men jeg er ikke helt sikker. Jeg foretrekker som regel karakterdrevne bøker fremfor plot-drevne bøker. Denne føles som det første pga språket men er egentlig mer det siste. Og jeg vil ha mer av det første.

      Jeg synes den virker lite troverdig pga manglende karakterutvikling. Det ser ikke ut til at mange er enig med meg der, men det var min oppfattelse av boken.

      Slett
  2. Jeg har heller aldri fulgt særlig med på Booker og andre priser, men i år tror jeg at jeg skal prøve å få lest et par bøker på lista. Denne er en av de jeg har vurdert, mest fordi den er tilgjengelig på Storytel. Tror jeg skal gi den en sjanse, selv om jeg ikke nødvendigvis er sikker på om den faller i smak.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har forsåvidt fulgt med, mest fordi jeg leser bloggere og ser booktubere som leser alle bøkene, men jeg har ikke vært engasjert nok til å ville lese selv. Det er forandringen i år. For å være ærlig tror jeg mye av grunnen var at jeg har sagt til meg selv at jeg skal lese bøkene i hylla fremfor å kjøpe nye, mens dette var en unnskyldning til å kjøpe nye ;)

      Gi den en sjanse! Det er mange andre som liker den mye bedre enn meg, og akkurat for denne handlet det mye om personlig smak (som jeg skrev til Labben over her). Føler også språket i denne bør fungere bra som lydbok.

      Slett
  3. Den fungerer veldig godt som lydbok, men karakterene er jo så flate! Så - hvis jeg måtte gi karakter så hadde det blitt en god gamme G.

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig i at det ikke er mye dybde å skryte av i karakterene - jeg følte litt at jeg leste en overfladisk kjærlighetsroman med sjablongkarakterer satt i en flyktningkrise setting. Kan være med på en god gammel G, til nød en G+

      Slett