søndag 25. mars 2018

Bokhyllelesing 2.0

Med tanke på hva som var mitt forrige innlegg, er du unnskyldt om du tror det har rablet fullstendig for meg når du leser dette. Men la meg forklare...

Jeg kjøper mange bøker, langt flere en jeg leser. Det har jeg gjort i mange år. Det naturlige resultatet av dette er at bokhyllene er fulle av bøker jeg ikke har lest. En situasjon jeg tror mange som faktisk oppsøker dette obskure hjørnet av internett kan kjenne seg igjen i.

Nei, jeg har ikke lest alle disse...


Jeg vet jeg har mange uleste bøker. Det jeg ikke vet er hvor mange uleste bøker jeg har. Så det har blitt årets prosjekt å finne ut.

Det begynte med at jeg lastet ned et excel ark laget av Sophie som driver YouTube-kanalen Portal and the Pages. Jeg brukte fjorårets versjon til å lage statistikk over hva jeg leste, og fant ut at det var supermotiverende. Jeg leste mer bare fordi det var gøy å ha råmateriale å legge inn i arket for å se grafene forandre seg. I årets versjon hadde Sophie imidlertid gjort noen endringer. Blant annet var det nå en egen fane for TBR (to be read).

Min umiddelbare reaksjon var å slette den fanen siden jeg a) ikke pleier lage lister over hva jeg skal lese og b) har altfor mange uleste bøker til å registrere dem i et excel-ark. Men så ombestemte jeg meg. For hvis fjorårets excel-ark faktisk inspirerte meg til å lese mer, kunne kanskje dette excel-arket inspirere meg til å lese mer fra egne hyller? Jeg ble enig med meg selv om at det var verdt et forsøk, lastet ned arket på nytt og begynte.

Jeg skal ikke påstå det er morsomt. Jeg skal heller ikke påstå jeg er ferdig. Vi er nesten kommet til april på kalenderen, og jeg er bare halvveis gjennom bokhyllene. Men så langt er dette faktisk det første jeg har gjort som funker. Jeg er akkurat så nerdete at det å krysse av noe i et excel-ark er motiverende. Dessuten er det motiverende bare å lage lista. Skjemaet krever nemlig blant annet at du legger inn sidetall, så jeg må hente hver bok ut av hylla for å sjekke. På den måten har jeg nå blitt minnet på mange bøker jeg hadde glemt jeg hadde. Og for den som lurer: Halvveis gjennom hyllene er tallet på uleste bøker 367.

De første bøkene på lista. Jeg begynte i SFF hyllene mine. Dato for når de er kjøpt må tas med en stor klype salt.

I andre faner i samme dokument registrerer jeg også hva jeg leser og hva jeg kjøper i løpet av året. Og jeg har lagt til noen formler på egenhånd som legger til og trekker fra. Det betyr at jeg nå faktisk vet akkurat hvordan mengden uleste bøker ligger an i dag målt mot da året startet. Mitt mål er at ved årets slutt skal det tallet være i minus.

Og ja, -1 vil si at målet er nådd. Det høres kanskje ikke veldig ambisiøst ut, men med tanke på at tallet de siste årene har ligget et sted mellom 60 og 100 synes jeg det er ganske ambisiøst likevel.

Hvordan ligger jeg an? Frem til og med 24. februar gikk det veldig bra. Men 29 kjøpte bøker på ei uke i Dublin ødela selvsagt statistikken (de to jeg har anskaffet etter jeg kom hjem hjelper heller ikke). Målet er at dette bare er en midlertidig setback, og jeg er fornøyd med at jeg allerede har lest 5/29 fra Dublin. Per i dag er jeg på +20.

Løsningen er jo såre enkel: Alle bøker jeg kjøper i år skal leses i år. Og om de taper, skal de tape for bøker som allerede er i hylla. Det høres jo enkelt og greit ut, gjør det ikke?

15 kommentarer:

  1. Interessant prosjekt, og du all verden så mane uleste bøker du har! Eg liker å tru (utan at eg skal sei sikkert) at eg ikkje har så mange då eg låner og leser ofte før eg kjøper ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er spent på å se hvor langt over 700 jeg kommer innen jeg er ferdig. Den siste hylla inneholder en del som ikke er bøker og en hel hylle med ordbøker. Og listebonanza til tross, selv ikke jeg har planer om å registrere ordbøker som uleste bøker i et skjema. Den dagen kommer ikke at jeg leser Oxford English Dictionary fra perm til perm.

      Slett
  2. Wow, så stilig å ha en slik oversikt! Det er jo bare bra at det kan gjøre deg mer gira på å lese det som faktisk befinner seg i bokhyllene dine. Jeg har en sånn irrasjonell tankegang om at hvis jeg leser for mange av de bøkene jeg allerede har i bokhylla mi, kommer jeg til å gå tom for bøker å lese og det går jo ikke an. Ulogisk som fy, men jeg liker på en måte prospektet med å ha mange bøker i en TBR-limbo :p

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har også hatt den tankegangen, det var nok sånn det begynte. Men på et eller annet tidspunkt har det tippet over, og nå kan jeg gå sju år uten å kjøpe ei eneste bok uten å gå tom for uleste bøker i bokhylla. Legg til alle de jeg har lyst til å lese igjen, så trenger jeg egentlig ikke kjøpe bøker før jeg er 50. Men noen zero-TBR kommer jeg aldri til å sikte mot.

      Slett
  3. For en lesekrok! Og for en orden!

    Jeg har kommet til det punkt at jeg har innsett at jeg bør kvitte meg med litt bøker. Gulvet buer seg av vekten, og naboene under har grunn til å bekymre seg (om de mot formodning leser disse ord). Jeg skjønner bare ikke hvordan jeg skal bli kvitt de. Sånn på ordentlig.

    - Så da blir de værende da. Det gode er at jeg er såpass gnien av natur at jeg nesten aldri kjøper bøker. Det negative er at jeg takker ja til rubbel og bit av leseeksemplarer.

    Akkurat som at det er negativt.

    Men nå skriver jeg meg bort. Det jeg egentlig skulle skrive er at jeg elsker lister og jeg ble inspirert av innlegget ditt, som jeg forøvrig humret høyt over flere ganger. Når utgir du boken din?

    For den SKAL jeg ha.

    SvarSlett
    Svar
    1. Orden kommer, typisk nok, når mye annet rundt meg er kaos. Høsten og vinteren har vært crazytimes på jobb, så da begynner jeg manisk å organisere det jeg kan organisere. Som bokhyllene.

      Jeg er nok hakket flinkere enn deg til å kvitte meg med bøker, men ikke før jeg har lest dem. Eller i hvert fall prøvd å lese dem. Noe som bidrar til at forholdet mellom leste og uleste bøker er veldig skeivt i mine hyller.

      Spørsmålet om min egen bok hopper jeg glatt over. For det forutsetter at jeg skriver noe annet enn boklister i excel.

      Slett
  4. Takk for tipset! Nå har jeg også lastet ned dette regnearket, og i alle fall fyllt ut med årets lesing. Så er det å gi seg i kast med TBR, for det hadde vært veldig greit å få en oversikt... Tror glatt jeg kan matche dine tall, for å si det sånn.

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig! Jeg er en sucker for grafer, så elsket dette skjemaet i fjor. Og veksler mellom å elske TBR listen og angre på at jeg begynte. Men når jeg er i mål er jeg sikker på jeg vil være superfornøyd. Pluss at jeg endret innkjøps-fanen til å ha samme format som TBR-lista, så når året er omme kan jeg bare klippe og lime over så er lista oppdatert. Det er med andre ord en jobb som bare må gjøres en gang.

      Slett
  5. Shit, ambisiøst mål. Jeg tør ikke prøve meg på det samme, men jeg har veldig lyst til å lage skjemaoversikten du har begynt på for mine egne hyller også. Orker jeg? Kanskje.. Det er jo påske, og den første av to hytteturer er avlyst på grunn av syk mann og syk hund. Så jeg har potensielt ikke så mye annet å gjøre på (annet enn å vaske huset, pleie de syke, lese bøker, se påskekrim, quizze, blogge, gå tur med den friske hunden, øvelseskjøre... men det er jo ikke viktigere enn orden på ulesthyllene).

    SvarSlett
    Svar
    1. Ingenting er viktigere enn orden på ulesthyllene ;)
      Det er i hvert fall det jeg forteller meg selv når jeg føler jeg kaster bort tid på å registrere ting i excel.

      Slett
  6. Lesekroken din,eller skal jeg si rom?, er helt fantastisk. Jeg synes det er tøft gjort av deg å starte på dette prosjektet, og at det motiverer. Jeg hadde aldri turt å telle opp antall uleste bøker selv, dokumentere galskapen, liksom ���� Men, jeg liker å finne frem bøker i hyllene og bli entusiastisk over dem på nytt.

    Ha en nydelig dag, Elisabeth ❤

    SvarSlett
    Svar
    1. De spørsmålstegnene er egentlig smilefjes som ler så tårene triller ��

      Slett
    2. Dokumentere galskapen er en god beskrivelse av dette. Har jobbet videre i dag og har nå kommet til 524...

      Slett
  7. Genialt! (Sier jeg, selv om jeg enda ikke har kommet i gang med registrering av leste bøker i Excel, er så sykt klæbb på...vel, alt som ikke er penn og papir).

    Selv har jeg lagd liste over uleste bøker i listchallenge to år på rad, veldig tungvint, for listene der er jo ikke dynamiske, så man kan ikke legge til nye bøker etterhvert som man kjøper.

    Sykt misunnelig på lesekroken (..bibloteket) ditt. Jeg og samboeren vurderer å spare til en større leilighet, ikke for å få plass til flere barn, men for å kunne ha et kombinert D&D og leserom. Lov å drømme.


    PS: jeg har nøyaktig 87 uleste bøker stående ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Den eneste måten jeg kan komme meg til 87 på er å gi bort alt jeg har å begynne på nytt...

      Veldig fornøyd med biblioteket mitt. Det var grunnen til at jeg ville ha leilighet med to soverom da jeg flyttet i fjor. Har lite behov for et gjesterom, men stort behov for bibliotek ;)

      Og kombinert leserom D&D rom høres fantastisk ut!

      Slett