onsdag 1. juni 2016

Samlesing: Morten Strøksnes - Havboka

Vi er kommet til juni og det er tid for samlesning av boka med prisens beste undertittel:
Havboka - eller Kunsten å fange en kjemepehai fra en gummibåt på et stort hav gjennom fire årstider.



Det er ikke bare vi bokblogggere som har likt denne. Kritikerne har også vært over seg av begeistring, og Havboka vant både Brageprisen og Kritikerprisen for sakprosasjangeren i 2015. Om den i tillegg får Bokbloggerprisen får vi altså ikke vite før 3. september.

Bokas ytre handling oppsummeres treffende i tittelen. Vi følger to menn i gummibåt på havet mens de prøver å få en hai på kroken. Men så handler boka egentlig om alt det andre. Strøksnes leser, tenker og forteller om havet. Om hva menneskeheten har tenkt og sagt om havet gjennom tidene, om hva som bor der, om kreftene som finnes der. Stilen er anekdotisk og hopper fra det ene til det andre, og du rekker aldri bli lei av en tankerekke før du dras med i den neste.

I løpet av måneden har jeg planer om å skrive om noen av de andre bøkene Strøksnes har utgitt. Jeg har allerede lest Automobil, og er nå i gang med Tequiladagbøkene. Om jeg får tid har jeg også tenkt å lese Et mord i Kongo, og er jeg virkelig flink, tar jeg også Havboka i reprise.

Jeg vet mange allerede har lest boka, men oppfordrer alle som ikke har gjort det til å lese den nå i juni. Legg igjen lenke til innlegg på Bokbloggerprisens side slik at vi kan finne alle innlegg på samme sted, og les og kommenter hos hverandre.

God samlesing!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar