lørdag 27. desember 2014

Julefangsten

Jeg kunne skrevet om hvordan stemning og familiehygge er det viktigste i jula, vært negativ til kommersialisering og forbrukerhysteri, men da kan jeg like gjerne stille meg opp på torget med ordet "hykler" stemplet i panna.

Faktum er: Jeg elsker pakker.

Jeg elsker å gi dem og jeg elsker å få dem.
Karakteristisk nok var ikke førjulsspørsmålet fra samboeren hva ønsker du deg til jul, men i stedet hvor mange pakker ønsker du deg til jul. Og det er ikke bare meg i familien som har det sånn, noe som fører til at det på julaften ser sånn ut når seks voksne feirer jul:

Nå skal jeg legge til at det er mindre strenge krav til innholdet i alle pakkene enn til antallet. Men det er ikke til å stikke under en stol at jeg er ekstra glad i harde, firkantede pakker. En stund fikk jeg nesten aldri bøker i gave. Dere kjenner argumentene: Det er umulig å vite hva du har fra før/hva du har lest. Du fikk bok i fjor, det er kjedelig å kjøpe det samme igjen. Og så videre. Men etter hvert har jeg greid overbevise flere og flere om at en bok og en annen bok er to vidt forskjellige ting, og de siste årene har derfor julenissen hatt mye godt lesestoff med i sekken til frøken Bakken.

Nytt av året var at jeg opererte med spesialtilpassede ønskelister basert på den som spurtes handlemønster. Brodern, som handler masse på nett, fikk liste med engelske titler som ikke er så lette å finne i norske bokhandler. Min svenske svigermor fikk liste med svenske bøker. Svigerinne fikk liste med bøker jeg så på da vi var ute på førjulshandletur, og resterende familie fikk liste på engelske pocketbøker jeg har sett i hyllene på Ark og Eldorado. Dessuten fikk mamma og pappa et spesialønske med link til hvor det kunne bestilles på nett. Resultatet ble at jeg faktisk fikk 11 bøker til jul, eller egentlig 15 siden en av dem er en samleboks med fem bøker i en. Og ingen av dem var like! I tillegg fikk jeg et gavekort på Eldorado som nok ikke blir gammelt i min lommebok.
Dette er fangsten fra julaften:

  • Islendingesagaene - fembindsverk der samtlige islendingesagaer for første gang er oversatt til norsk, utgitt i høst
  • Lena Andersson - Utan personligt ansvar
  • Karin Tidbeck - Amatka
  • Hugh Howey - Wool
  • David Nicholls - Us
  • Lena Dunham - Not that kind of girl
  • Ann Leckie - Ancillary justice
  • Ann Leckie - Ancillary sword
  • John Williams - Stoner
  • Joss Whedon, Brett Matthews go Will Conrad - Serenity - Those left behind (grafisk roman)

I tillegg fikk jeg to bøker til første juledag som ikke er med på bildet:
  • Bergsveinn Birgisson - Den svarte vikingen
  • The complete tales and poems of Edgar Allan Poe i Barnes & Nobles nydelige sorte og røde utgave

Her er det bare å sette seg godt til rette å begrave nesa i ei bok. Jeg gleder meg veldig til å lese alle sammen! Hvilke bøker har dere fått til jul?

14 kommentarer:

  1. Klart pakker er gøy, men jeg ligger langt etter entusiasmen din. For et herlig forarbeid du har gjort, og skal si det lønner seg. Jeg ønsket meg ikke bøker, rett og slett fordi jeg ikke er organisert nok til å vite hva jeg skal ønske meg. Skal ta med meg lærdom fra deg og være mer strukturert og fokusert til neste jul. Vi fikk en bok til jul, Den store ølboka og den falt i smak. Nå har vi lagt om planer for sommerferie, for å ta en liten ølrute langs norskekysten. Selv ga jeg bort en digispiller og en lydbok til min mor som snart skal operere øyet og ikke kan lese selv lenger. Hadde også instruert barnebarn om hvilken digibok det var lurt å kjøpe til mormor :) Ønsker deg en herlig romjul med julefangsten!

    SvarSlett
    Svar
    1. En bok som inspirer ferieplaner høres bra ut. Selv er jeg ikke glad i øl, men for den som høres det ut som en god ferie. Jeg ga også bort mange bøker i år, og synes det å finne rett bok til rett person er like morsomt som å få selv.
      Når det gjelder egne lister er jeg nok ganske strukturert og glad i lister, men akkurat ønskelister er et krav fra familien så der har jeg ikke noe valg. Denne gangen lagde jeg alle listene når spørsmålene kom, dermed ble de forskjellige. Og det viste seg jo å være en god taktikk :)

      Slett
  2. Jeg er som deg, veldig glad i gaver. Både å gi og få. Særlig når det er ekstra tydelig at den som har kjøpt den har prøvd å gjøre den personlig.
    Får heller ikke så mange bøker i gave, fordi folk er redd jeg har lest de fra før. Og må jo innrømme at det har skjedd en del ganger. Men byttelapp er en god ting. En enda bedre ting er vel en så spesifikk ønskeliste! ikke dumt, må prøves neste år :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg pleier også få bøker jeg har fra før, eventuelt få flere like. Men det gjør egentlig ingenting siden bøker er lette å bytte. Har nemlig ingen problemer med å finne noe å bytte til i en bokhandel ;)

      Slett
  3. God jul, Elisabeth! Det var litt av en bokfangst julen bragte med seg! De samlede islandske sagaene hørtes veldig spennende ut. Litt morsomt, for jeg har nettopp lest ferdig "Den svarte vikingen" - veldig spennende og interessant bok som fikk meg til å bli nysgjerrig på sagatiden igjen. De var litt av noen barskinger de gutta og jentene der! Ønsker deg en riktig god romjul og et flott nytt år!

    SvarSlett
    Svar
    1. God jul, og slenger på et godt nyttår også :)
      Jeg har hatt norrøntemner som fag på universitetet i år, og ble litt hjernevasket til å ønske meg dette til jul. Eller, interessen var der jo før fagvalget, har lest om sagatiden siden ungdomsskolen. Det var mer at jeg fikk vite om at det nå for første gang eksisterte komplett oversettelse av islendingesagaene siden jeg hadde redaktøren av den norske utgaven som foreleser. Gleder meg til å lese, men neppe fra perm til perm. Fint å høre at "Den svarte vikingen" er så bra som jeg håper den er.

      Slett
  4. Herlig innlegg, Elisabeth! Og jeg er enig med Tine over her at strategien din har fungert! Jeg får sjelden bøker til jul så jeg tror at jeg må adoptere din metode i 2015. Men egentlig kan jeg jo ikke klage, for i år fikk jeg flere - blant annet fra deg, og du er super til å gi gaver :-). Tusen takk, jeg gleder meg til å lese.
    Jeg fikk også et spill av mannen, så da ligger det an til en spillkveld i løpet av vinteren - i tillegg til obligatoriske kafébesøk. Det blir bra!
    Kos deg videre i jula, Elisabeth! Vi ses :-) Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Nytt spill er bra, jeg ga to til Marcus så det ble to nye i heimen hos oss også. Var på spillkveld hos noen andre på søndag, artig :)
      Godt nyttår, så sees vi i 2015!

      Slett
  5. Smarta. (men fikk ingen ei liste over norske 2014bøker?)
    Nesten bare bøker etter min smak i denne haugen.
    Us likte jeg, fortsettelsen om Ester likeså
    Wool (hvis det er Patti Smith) har høstet lovord i biosirkelen.
    Stoner er elsket av alle (kun likt av meg)
    , men Lena har jeg hørt mange er morske på
    , og, ehhh, resten?, har jeg aldri hørt om.
    Islendingesaga på norsk høres forresten svært fristende ut, kanskje de får en oppsving pga tilgjengelighet? Godt Nyttår til deg Elisabeth.
    Om får strakser setter jeg igang med Kjos Fonn.

    SvarSlett
    Svar
    1. Niks, norske 2014 bøker har jeg fått så mange anmeldereksemplarer av + lånt av andre at der har jeg allerede langt mer enn jeg rekker innen fristen. Så i år satset jeg på alt det som har blitt nedprioritert hele høsten.
      Wool fikk jeg av Silje, det er en dystopi som jeg ikke hadde hørt om - det synes jeg er spennende. Den delen du aldri har hørt om er science fiction og fantasy. En av dem er boka jeg ikke husket navnet på på quizzen på bokbloggertreffet (Ancillary Sword) + oppfølgeren. Spent på hva du synes om Kjos Fonn.
      Godt nyttår!

      Slett
  6. Liker strategien din, så den adopteres for 2015! Jeg fikk ei - 1 - bok i år. Og fortalte Ingalill at jeg ikke hadde fått noen. Det var sikkert fordi jeg ikke følte det var ei bok, det var jo en hel fest - nemlig boka Bobler! av Ingvild Tennfjord. Sjampis og jeg er gode venner, med cava, prosecco mm. på lur. Sakprosa kan virkelig svinge :-) Julegavehaugen din var det virkelig sus over, og mye ukjent for meg. Spesielt islandssagaene virker interessante. Noteres bak øret! Godt nyttår med mange gode bøker som start på året!

    SvarSlett
    Svar
    1. Strategien ble til underveis, men skal helt klart videreføres neste år. Tennfjords bok er neppe noe for meg, men går neppe tom for lesestoff med det første likevel ;)
      Godt nyttår til deg også!

      Slett
  7. Lurt! Dette blir nok min strategi neste jul...

    Og du - gled deg til "Den svarte vikingen"! Veldig bra bok.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg gleder meg :) Sto med den i hånda da jeg skulle velge bok til toget i dag, men endte til slutt på en av de andre julegavene i stedet. Men den skal leses snart.

      Slett