onsdag 31. desember 2014

Hva venter i leseåret 2015?

Det er nyttårsaften, dagen for å sette seg store mål for året som kommer. Den følgende lista er et nødvendig underlag for å få delta på tvangslesekafe i 2015, og er herved å anse som juridisk bindene nyttårsforsett.

I 2015 skal jeg lese:
… 20 norske bøker utgitt i 2015
… 15 bøker off the shelf, det vil si bøker som sto i bokhylla per 1. januar 2015
… 8 bøker på 1001-lista, som oppgitt hos Lines bibliotek
… 6 biografier (dvs full deltakelse i Moshonistas biografisirkel)
… 6 andre faglitterære bøker
… 5 bøker som er norskskrevet fantasy/science fiction
… 5 novellesamlinger
… 1 bok på fransk
… faktisk lese i hvert fall deler av alle litteraturmagasinene jeg abonnerer på

Jeg har likt årets leseliste godt, og det er derfor minimale endringer foran 2015. Det er bare to ting som er nye, nemlig biografiene og magasinene. Alt annet er bare flikking på antall.

Dette er mål som faktisk er helt oppnåelige. Om jeg summerer alle tallene er det snakk om totalt 66 bøker, noe som er færre enn jeg ender på i år, men dobbeltkryss er fullt mulig i ulike kombinasjoner.

Utover det har jeg bare planer om å kose meg med bøkene i 2015, og nyte at det er ikke lenger er noe jeg lese, valget er igjen fullt og helt mitt eget!

10 kommentarer:

  1. Lykke til med de mange bøkene! Jeg håper det blir et godt år for deg. Og kos deg med bladene! Sånne blader gir meg lyst til å skrive, men jeg tør ikke abonnere, det blir så fort fullt i postkassa. Men jeg har sans for Vinduet. Kanskje jeg abonnerer en vakker dag. En vakrere dag enn i dag. I dag bare smeller det ute!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, i lige måde! Jeg er heller ikke så begeistret for nyttårsaften med sine smell, men tilbragte kvelden under et pledd med ei god bok og synes det var en passende måte å gå det nye året i møte. Jeg synes også bladene er veldig inspirerende, men det siste året har jeg knapt tatt av plasten fordi det har vært så mye annet å gjøre. Likevel greier jeg ikke si opp abonnementene. I år er året jeg skal begynne å lese dem igjen!

      Slett
  2. Forresten, en bok på fransk, det står det respekt av!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er egentlig ikke god nok i fransk til å få det til, derfor er målet bare å greie én. Tror kanskje jeg må lese side om side med den norske oversettelsen igjen. Og ha hjelp av ordbok og google translate. Håpet er at det skal bli lettere etter hvert.

      Slett
  3. 6 biografier! Nå er jeg spent på hvilke du velger! Jeg tror kanskje jeg melder meg på noen av temaene etterhvert, men skal konsentrere meg om Bokhyllelesingen. Flotte mål, Elisabeth :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er jeg også, for foreløpig er jeg helt blank! ;)
      Jeg skal drive bokhyllelesing jeg også, men litt usikker på om jeg hopper på de tematiske utfordringene eller om det blir mer på måfå og kombinert med 1001-utfordring. Men jeg er nødt til å begynne å lese noen av bøkene jeg har om jeg skal rettferdiggjøre alle bokkjøpene mine.

      Slett
  4. Jeg har egentlig pålagt meg selv blogg og kommentarnekt til jeg har lest ut Tina Åmodt og påbegynt ny bok. Fremdeles 4 bøker jeg må lese før fristen - men da jeg så 6 biografier, måtte jeg bare inn å klappe litt. Gleder meg. Ellers så skal jeg også gjøre som deg (eller som jeg alltid gjøre), samme ambisjonene, med kun få justeringer, hvert eneste år. Er ikke 8 1001 bøker litt lite? Ellers håper jeg at man avskaffer bokhøsten og begynner med 2015 utgivelser allerede i februar slik at vi slipper dette stresset til neste år.

    SvarSlett
    Svar
    1. Regnet med applaus fra biosirkelgeneralen ja. Er på grensa til smisk dette, men litt usikker på hvilken agenda jeg smisker for å oppnå… Uansett greit å opparbeide goodwill til en gang jeg trenger det.

      Åtte 1001-bøker er meg som forsøker være mer realistisk enn årets mageplask tilsier. Og litt mer beskjedne mål fordi jeg også har et hemmelig nyttårsforsett som jeg håper vil spise inn i lesetiden. ;)

      Slett
    2. Hehe, ja det er ikke så veldig mye å hente ved bio-sirkelsmisk. Det måtte i såfall være kategorijuks. Kan jeg her forvente at du prøver deg med crossoverbok hver gang? Eller en herre uten bart? Jeg håper det hemmelige nyttårsforsettet innbefatter noveller som skriver skjorta av Kjos. (De var virkelig, virkelig gode!)

      Slett
    3. Herlig, jeg kjenner jeg bir glad for alle som liker det jeg har likt! Særlig når det bekrefter at jeg ikke liker fordi jeg er inhabil. Har ikke planer om å jukse inn crossoverbøker hver gang, skal være snill pike. Kanskje biosirkel-smisk gir bedre sitteplass (aka nærmere lampa) på tvangslesecafé, hva vet jeg? (Og du er nok inne på noe med det hemmelige nyttårsforsettet, men hun får beholde skjorta på enn så lenge.)

      Slett