tirsdag 4. september 2012

Samlesning - Oppsummering bok 6

Bedre seint enn aldri, er det ikke det det heter?
Forrige uke var veldig hektisk, så selv noe så lite tidkrevende som å skrive oppsummeringsinnlegg for samlesningsprosjektet, druknet i andre gjøremål.

Boka vi leste var Drømmer, lengsler og mørke skoger av Thore Hansen.
Der jeg i andre serier vi har lest har plukket ut første bok, har jeg her valgt den siste. Grunnen var først og fremst at denne boka er frittstående: Den er fra samme univers som de andre i Skogland-serien, men handlingen avhenger ikke av de andre for å gi mening.

Vi var tre stykker som blogget om boka på bloggdatoen, og av oss var Astrid Terese den som var mest begeistret. Hun ga boka terningkast 6 og skriver blant annet:
Denne boken er vakker. Selv om en blir litt lei seg på Smyrls vegne og ønsker at han skal få lov til å dø, er det viktigste inntrykket hvor trivelig, varmt, koselig og allikevel spennende livet i Skogland er. En føler en lengsel tilbake mot det opprinnelige, det enkle og det rene gjennom Hansens saga.

Berit er mindre positiv:
Bortsett fra siste kapittel, synes jeg ikke den var verken spesielt vakker eller poetisk, og jeg synes faktisk ikke den verden som ble beskrevet var særlig fantastisk. Melankolsk; ja, men likevel.. 
Mest av alt lot jeg meg irritere (og forstyrre!) av at trær, blomster og skapninger måtte ha (krampaktige/ fantasifulle) navn  med altfor mange z´er, h´er, w´er og dobbelvokaler, og det tok nok bort litt av fokuset.

Selv plasserer jeg meg nok et sted i miden.
Noen av fortellingene er ganske dramatiske, men alt fortelles i den samme litt neddempede tonen. Det det fortelles om skjedde for lenge siden, og mens jeg leser tenker jeg at tiden som har gått har skyllet over minnene og skurt bort alle skarpe kanter. Det som hele tiden oppleves som mest fremtredende, er den alltid nærværende skogen. Jeg ser den for meg, jeg kjenner lukta av den, godt hjulpet av Hansens illustrasjoner.

Neste bok ut er Våpensøstrene skrevet av Ingar Knudtsen som skal blogges om 7. september. Selv venter jeg fremdeles på å få denne fra biblioteket, og tviler på at jeg rekker den fristen. Hvordan ligger det an for dere andre?

4 kommentarer:

  1. Hurra! Jeg gleder meg til Ingar Knudtsens bok skal omtales :)

    SvarSlett
  2. Jeg er straks ferdig med Ingar Knudtsen, og Tore Hansen har jeg nettopp fått fra biblioteket, så jeg ligger godt an. Jeg fikk plutselig TO eks av Ingar Knudtsen, så eg kunne jeg tatt med en til deg. :o)

    SvarSlett
  3. Kanskje du har fått min, for jeg har fremdeles ikke sett snurten av den :p

    SvarSlett
  4. Hadde vært fint med en dag eller to ekstra, men det er i grunn ikke veldig nøye; har begynt på Våpensøstrene, og er foreløpig litt overvelda ;o)

    SvarSlett