søndag 25. desember 2011

Bedre seint enn aldri...

Ja, jeg er muligens litt seint ute, men jeg vil likevel ønske alle en riktig god jul i dag. Det er tross alt fremdeles jul, er det ikke?

Selv har jeg tilbragt de to siste nettene hjemme hos foreldrene mine på mitt gamle rom. Det ligner ikke mye på sånn det så ut da jeg bodde der, men omringet av hyller som kneler under vekten av pappas bøker, er det lett å føle seg hjemme likevel. Selve julaften feiret vi hos tanta og fetteren min med god mat og godt selskap. Og selv om yngstemann i selskapet er gammel nok til å ha lastebillappen, virket pakkehaugen større enn noengang.

Til meg lå det to bøker under treet i år. Hans Olav Brenners Om å skrive og Tomas Espedals Imot naturen, begge sto på ønskelista mi på forhånd. Den første er jeg allerede halvveis i. I tillegg fikk jeg fleecepledd med armer som blir perfekt i den nye stolen jeg skal kjøpe meg når vi flytter på nyåret (og som forsåvidt er like perfekt i dag, her jeg sitter i hjørnet av sofaen med laptopen i fanget). Og jeg har fått gavekort og to Trivial Pursuit spill, der både gavekortet og det ene spillet sannsynligvis blir omgjort til bøker når jeg bytter det i romjula.

Jeg har bare gitt bort ei bok i år, kjøpt brukt på nett, til pappa som leser alt han kommer over som handler om Norge under 2. verdenskrig. Men mer fornøyd er jeg over gaven han fikk av meg og broren min sammen. Før jul var det nemlig en rubrikkannonse i lokalavisa der noen ville selge en bunke med ca 100 aviser fra mai og framover i 1945. Det må være det særeste jeg har gitt bort til jul noen gang, men tror ikke det kunne blitt stort bedre for han som skulle få gaven, og det er jo det som teller.  Tror han er godt fornøydnå når huset endelig er tømt for julegjester og han kan begynne å lese i fred og ro.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar