torsdag 21. oktober 2010

Tanker om egen blogging

Jeg startet bloggen min i juni i fjor som et spark bak til meg selv. Da hadde jeg ikke lest en eneste bokblogg. Jeg hadde noen vage tanker om hva jeg skulle skrive her, men først og fremst var tanken i det hele tatt bare å skrive noe. Og å lese mer.

Jeg skulle ikke skrive bokanmeldelser. Tenkte at om man vil lese det, er det mange steder man kan finne dem. Og det finnes så mange anmeldere som gjør det bedre enn meg. Jeg hadde en idé om å føre en samtale med bøkene jeg leste. Med det mente jeg at jeg ikke skulle skrive om selve boka, men heller om hva den fikk meg til å tenke på, hva den betydde for meg. Og de aller første innleggene mine, er spede forsøk på dette.

Nå, halvannet år senere, ser bloggen helt annerledes ut enn jeg hadde tenkt meg. Og jeg tror grunnen er enkel: Så fort jeg begynte å skrive en bokblogg, begynte jeg også å lese andre bokblogger. Og jeg ble påvirket. Nå er hoveddelen av det jeg skriver og legger ut anmeldelser. Jeg sier ikke at det er negativt, bare annerledes enn det jeg så for meg da jeg begynte. Og jeg har hele tiden hatt i bakhodet at det er midlertidig. En måte å gjøre det på til jeg finner ut hvordan jeg egentlig vil skrive bloggen min.

Og hvis det er på en annen måte enn jeg gjør det i dag, er det kanskje på tide å finne det ut? Halvannet år må være lang nok læretid. Å blogge er faktisk noe jeg gjør for min egen del. Fordi jeg liker å utfordre meg selv til å sette ord på tanker, og akkurat det synes jeg kanskje ikke jeg er flink nok til å gjøre.

Å skrive anmeldelser, gir meg noe. Jeg merker at det får meg til å lese bøker på en annen måte. Jeg er mer til stede i lesingen, om det gir noen mening?
Jeg har med andre ord ingen planer om å slutte å skrive anmeldelser. Men jeg har lyst til å gjøre dem til Bokstavelig talt-omtaler. De skal ikke på trykk i noen avis, det er kun meg selv som skal stå inne for det jeg skriver. Så hvordan ser en slik omtale ut?

Det er noe jeg vil tygge litt på de neste dagene.






(Kimen til dette innlegget ble forøvrig født etter å ha lest kommentarfeltet til denne posten hos Vixxtoria)

2 kommentarer:

  1. Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Jeg har også tenkt at det å anmelde bøker er det masse andre folk som gjør hundre ganger bedre enn meg - men det jeg kan skrive noe om, og som jeg er ekspert på, er hvordan jeg opplever boka, hvordan den påvirker meg, og hva jeg får ut av den.
    Merker at det innimellom er vanskelig å holde den linja, og siden jeg startet å blogge har innleggene forandret seg en del fram og tilbake.

    Lykke til med bloggingen videre =)

    SvarSlett
  2. Intressant dela dina tankar! Funderar också en del på hur och varför jag skriver. Men kommer tillbaka till det - att det ger mig något att formulera mig kring det lästa. Det blir spännande se vilken form du hittar samtidigt som jag tycker mycket om din blogg så som den ser ut just nu :-)

    SvarSlett