onsdag 22. september 2010

Joe Abercrombie: Best Served Cold

"Men HURRA så heldig du er: Han har skrive ei fjerde bok frå same univers, der du møter igjen nokre av dei same karakterane.

Best served cold.

Og den er også god!
"

sa Avil da jeg skrev om The First Law trilogien.
Hun hadde selvsagt helt rett.

Tror faktisk jeg vil gå så langt som å si at Best Served Cold er enda bedre. Den er ihvertfall enda ett hakk mørkere.

Boka handler om leiesoldaten Monza Murcatto som blir sveket av sin arbeidsgiver og sverger blodig hevn. Hun samler en gjeng mer eller mindre tvilsomme hjelpere og deretter går det, helt bokstavelig, slag i slag. Det er spennende, hensynløst og blodig til siste side. Og tidvis så heftig at jeg håpet dresskledte pendler-menn ikke leste over skuldra mi på toget.

Det er tre ting som gjør at jeg elsker denne boka:
For det første er den herlig full av svart-svart humor.
For det andre har Abercrombie skapt noen fantastiske karakterer som trer fram som langt mer enn ord på et ark.
For det tredje er han ikke redd for å skade karakterene sine. Noe som gjør fortellingene både mer realistiske og ikke minst mindre forutsigbare. (Du vet det kommer til å gå bra med Harry Potter og at Frodo kommer til å lykkes. Du er aldri helt sikker på hvem som overlever Murcattos vendetta, om noen.)

Liker du mørk fantasy og har ikke lest Abercrombie, gjør noe med det!
Har du lest Abercrombie og har noe lignende å anbefale meg, kom med det!

3 kommentarer:

  1. Ja, ikkje sant?

    Monza er så rå. Så frykteleg rå.
    Eg las denne FØR eg las trilogien, og det var faktisk kjempegøy. For då sat eg og lurte på om "er det HAN? og kan det verkeleg vere HO....?"

    Ja, du skjønar. For nokre av karakterane frå trilogien luskar rundt i bakgrunnen (og heilt i forgrunnen) på denne fjerdeboka, og dei heng saman på ein utruleg kul måte, sjølv om trilogien og denne kan lesast uavhengig.

    Monza er så bra at den einaste karakteren eg likar endå betre hos Abercrombie er den GRUSOMME torturisten som hatar verda og berre kan ete suppe.

    SvarSlett
  2. Monza er fantastisk. Glokta også, selv om The Bloody-Nine nok var min favoritt i trilogien.

    Egentlig kan jeg finne ting jeg liker med nesten alle karakterene, noe som er fascinerende siden de ikke akkurat er gjennomgående sympatiske personligheter. Det er vel kanskje det som er årsaken forresten, at de er nettopp personligheter.

    Abercrombie har nå til og med fått min veldig lite leseglade samboer til å "bare måtte lese ferdig kapittelet" før han kan gjøre ting. Og jeg har faktisk hørt ham anbefale bøkene til noen. Jeg er fornøyd!

    SvarSlett
  3. Har nå kommet enda en bok forresten ;D elsker bøkene selv!

    SvarSlett