lørdag 27. juni 2009

En litt annerledes reiseskildring

De to siste ukene har jeg knapt hatt tid til å skru på PCen.
Mens noen har ferie, må andre jobbe overtid. Og heller ta reisingen i bokform.

Jeg leser nå Geert Mak: Europa - En reise gjennom det 20. århundret , ei bok jeg plukket med meg fra Norli uten å vite mer om den enn det jeg kunne lese på baksiden.
Men jeg er godt fornøyd med valget!

Mak er en nederlandsk journalist som i 1999 skulle oppsummere århundret gjennom en rundreise til steder som har vært viktige i Europas historie mellom 1900 og 2000. Resultatet er en reiseskildring utenom det vanlige, en tidsreise like mye som det er historien om hans år på reisefot. Mak kombinerer leting etter fysiske spor, møte med mennesker som forteller sine historier og en grundig research til et helhetlig lappeteppe av historier som jeg finner veldig vanskelig å legge fra meg. Jeg er mektig imponert over hvordan han greier å flette sammen alle elementene og skape flyt, hovedsakelig ved hjelp av rammefortellingen som skapes av hans fysiske forflytning.

Det er klart at mye er utelatt og mye behandles overfladisk når Europas historie gjennom 100 år skal oppsummeres på 700 sider, men denne boka er en strålende inngang og peker videre i mange retninger for den som vil fordype seg. En litteraturliste bak i boka på 20 sider er en god start.

Jeg har nå 200 sider igjen, men skulle ønske det var mer der det kom fra.

2 kommentarer:

  1. Jeg har vært nysgjerrig på denne boken, men ikke lest den selv enda. Den høres veldig bra ut. Det er så fint når man bare kan få masse input (historie, skildringer og karakterer) bare ved å lese... Å reise i bøker er ingen dårlig erstatning for å faktisk reise rundt...

    SvarSlett
  2. Jeg vil ihvertfall absolutt anbefale den!

    SvarSlett